כל מה שחשוב לדעת על מכונית היברידית 2021

מה היא מכונית היברידית ומה היתרונות והחסרונות שלה? האם כדאי לרכוש אותה? כל מה שחשוב לדעת וגם כמה דוגמאות על היברידיות מצליחות בכתבה הבאה.

מאת: יצחק כהן | נכתב ביום ראשון 27 יוני 2021

כל מה שחשוב לדעת על מכונית היברידית 2021

 

מה היא מכונית היברידית ומה היתרונות והחסרונות שלה? האם כדאי לרכוש אותה? כל מה שחשוב לדעת וגם כמה דוגמאות על היברידיות מצליחות בכתבה הבאה.

הרכב ההיברידי פועל על שתי מערכות מנועים שמשלבות ביניהן: מנוע חשמלי עם המנוע המוכר לנו, שעובד על בערה פנימית. כדי להתניע את המכונית היברידית ניתן למלא דלק בלבד. המנוע החשמלי אינו דורש התנעה, או החלפת סוללה. יחד עם זאת, אם נבחר להטעין אותה היא תהיה חסכונית יותר.

היתרונות המשמעותיים ביותר ברכב היברידי נמצאים בסביבה העירונית והפרברית. זאת משום שמנוע החשמל משלים את מנוע הבנזין או הדיזל בנסיעות האיטיות ובעמידות ברמזורים ובפקקים. הוא מונע את השלבים הבזבזניים ביותר של מערכת הבעירה הפנימית. לכן, גם במקרה שהרכב ההיברידי יקר במעט מהמקביל לו, מי שמרבה לנסוע בפקקים או בסביבה העירונית-פרברית, יחסוך הרבה דלק במעבר לרכב היברידי. אבל לא רק - כבישי ישראל, כולל כבישי האגרה, סובלים מעומסי תנועה, חלקם בשעות מסוימות ביום ואחרים לאורך רוב שעות היום.

המכונית ההיברידית חסכונית מאד בדלק ומן הסתם ידידותית לסביבה. לדוגמה, יונדאי איוניק היא מכונית היברידית בקטגורית המשפחתיות וצורכת ליטר אחד ל- 25 ק"מ בנסיעה עירונית לעומת יונדאי אקסנט, שהיא מכונית קטנה יותר, אבל צורכת בעיר ליטר לכל 11 ק"מ. בטיוטה קורולה ההיברידית צריכת הדלק היא בין 22-24 ק"מ לליטר בעיר, בהתאמה לנסיעה עירונית רגילה, או משולבת ובקורולה CHR צריכת הדלק תעמוד על 20 ק"מ לליטר בנסיעה משולבת.

 

רכב חשמלי או היברידי?

אם כל היתרונות המובהקים של המנוע החשמלי, מדוע לא נוותר גם על הרכב ההיברידי וניסע במכונית חשמלית בלבד?

מנועי הבנזין והדיזל מחזיקים ביתרונות רבים, שקשה לוותר עליהם. הם מאפשרים נסיעה ממושכת לאחר תהליך תדלוק שאורך דקות ספורות. מנוע הבנזין/דיזל פועל ביעילות רבה בטווח רחב של טמפרטורות, הוא אינו דורש מערך סוללות גדול, כבד ויקר יחסית כדי לנוע, כפי שדורש מנוע חשמלי.

המנוע החשמלי מביא אתו יתרונות, שמשפרים באופן משמעותי את איכות הנסיעה, לעומת המכונית עם מנוע בעירה פנימית: הוא שקט, אינו רוטט ואינו מזהם. המנוע החשמלי מאפשר לנצל את האנרגיה שלו באופן יעיל בהרבה מזה של מנוע הבנזין ומספק את כל הכוח בלחיצה על דוושת ההאצה.

יתרונה הגדול של המכונית ההיברידית הוא בכך, שהיא מאפשרת לנהגים ליהנות מכל העולמות. שני סוגי המנועים, החשמלי ומנוע הבנזין, משלימים אחד את השני ומאפשרים לנהג או לנהגת נסיעה איכותית ביותר, לצד חיסכון עצום בדלק ורעש. 

 

שיתוף הפעולה בין מנוע הבעירה והמנוע החשמלי

במכונית היברידית פועלים במשולב מנוע הבעירה הפנימית, מבוסס הבנזין או הדיזל והמנוע חשמלי. באמצעות המערכת ההיברידית מנוהלת באופן ממוחשב ומפעילה את כל אחד מהמנועים באופן יעיל ובשעת הצורך מפעילה את שניהם יחד. הדוגמה הטובה ביותר היא פעילות המנועים בזמן עמידה בפקק. במצב של נסיעה בעומסי תנועה כבדים ועמידה בעומסי תנועה ניכרת צריכה גבוהה במיוחד של דלק. מיחשוב המערכת גורם למנוע החשמלי לכבות את מנוע הבנזין ולתפוס שליטה על כל מערכות הרכב, מהמזגן ועד להתנעה אוטומטית.

כשהמכונית נוסעת במהירות קבועה, בכביש המהיר למשל, אין לרוב צורך בשימוש במנוע החשמלי, אולם ברגע שהנהג מעוניין ביתרת כוח גדולה, בהאצה או בעת טיפוס של עלייה תלולה למשל, מצטרף באופן אוטומטי לחלוטין למנוע הבעירה הפנימית המנוע החשמלי ושניהם ביחד מספקים כוח רב. בשל תוספת הכוח של המנוע החשמלי, כשהדבר נדרש, אפשר להסתפק במנוע בנזין קטן יותר מהמקובל ובכך לחסוך בעלויות.

במכונית היברידית אין צורך בהטענה חיצונית. ערכת הסוללות שברכב נטענת תוך כדי נסיעה. מנוע הבעירה הוא הגנרטור של המנוע החשמלי וממלא סוללות. כמות הדלק שמשמשת את התהליך מינימלית. דרך נוספת להטענה היא בזמן בלימה, כאשר כח החיכוך משמש להטענת הסוללות. תהליך ההתנעה נעשה באמצעות מערכת השליטה הממוחשבת שברכב, שקובעת מתי יש צורך בהטענה ובאיזו דרך כדאי להתקין. הנהג או הנהגת אינם מודעים או מרגישים בתהליך ההטענה..

ב- CHR ובקורולה ההיברידיות, כמו גם ביונדאי איוניק, שגם היא היברדית, בולטות יכולות תאוצה מרשימות, שבאות לידי ביטוי גם בנסיעה בעלייה. הסיבה לכך היא, שבזמן תאוצה או טיפוס המנוע החשמלי פועל יחד עם מנוע הבעירה. גם כאן, הנהג או הנהגת אינם צריכים להפעיל דבר. המערכת מזהה את התאוצה או הטיפוס ומפעילה את המנוע החשמלי. יתרון זה אינו בלעדי לדגמי ה- CHR, הקורולה או האיווניק ההיברידיים, אלא הם חלק ממאפייני המכונית ההיברידית.

חסרונות המערכת ההיברידית

השילוב של שני מנועים וצורך בערכת סוללות יוצר רכב כבד ומורכב יותר, מה שעשוי ליקר את המחיר, לעומת הרכב הרגיל שמבוסס על מנוע בנזין בלבד. היתרון שלו בהפחתה משמעותית של זיהום האוויר והרעש הובילו מדינות רבות ובכללן ישראל לעודד העדפת מכונית היברדית על-ידי הפחתת שיעור המס שלה. כך צומצם ההפרש בין במחירים בין המכונית ההיברידית לזו שמכילה מנוע בעירה פנימית בלבד. אם מוסיפים את החיסכון המשמעותי בדלק, לאנשים שמשתמשים ברכב ברמה היומיומית, הרי שהתגברנו על חיסרון המחיר.

 

מכונית היברידית 2021 ובטיחות

המכוניות ההיברידיות עומדות בחזית הטכנולוגיה של ענף הרכב ומציגות את שיא החדשנות במערכות ההנעה ובמערכות הבטיחות. מיושמות בהן מערכות של בקרת שיוט, שומרת מרחק, בלימת חירום אוטומטית למניעת תאונות, חיווי שטחים מתים ועוד.

הנחות משמעותיות להיברידיות באתר CARCOST

אתר CARCOST, שמתמחה בשיווק מכוניות 0 ק"מ מביא בשורה אמיתית בתחום ההמכוניות ההיברידיות במטרה להנגיש את הרכבים המעולים האלה לאוכלוסיות רחבות ככל שניתן. הרעיון של החברה הוא לקדם ערכים סביבתיים ולאפשר ללקוחות לנסוע ברכבים הטובים ביותר.

מחירה של טויוטה קורולה COMFORT היברידי, 1.8 אוטומטית 2021, 0 ק"מ, 131,345 ₪, הנחה של 11,655 ₪ ממחיר המחירון ועבור קורולה קומפורט H היברידית תשלמו 132,900 ₪ , הנחה של 12,000 ₪.

ב- CARCOST תוכלו למצוא גם דגמים מפוארים, כמו דגמי ה- CHR ההיברידיות במחירים שנעים בין 138,400 ₪ ל- 150,500 ₪ בהתאם לדגם. גם כאן מחירו של כל דגם הוא בהנחה של עד 10,000 ₪ ממחיר המחירון.

גם יונדאי יצאה עם מהדורה היברידית, שמופיע באתר CARCOST עם הדגם איוניק פרימיום ב- 124,349 ₪, הנחה של 19,551 ממחיר המחירון.

 

CARCOST היא מחברות הרכב המובילות בתחום מכירת רכבים חדשים 0 ק"מ. בחברה מאמינים בצורך להנגיש ככל הניתן את האפשרות לנסוע ברכבים חדשים ואיכותיים. בנוסף להנחת 0 ק"מ מעניקה החברה אפשרויות מימון עד 100 אחוז ממחיר הרכב, בפריסת תשלומים רחבה, עד 100 תשלומים ובריבית שמתחילה בפריים + 0.6.